In sommige gevallen kan het handig zijn om jouw telefoonnummer door te schakelen naar een mobiel nummer. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je een belangrijk telefoontje verwacht en even de deur uit bent, maar ook wanneer je op vakantie bent.
Je kan jouw telefoonnummer doorschakelen vanuit de FRITZ!Box. De FRITZ!Box belt op dat moment uit. Houd er rekening mee dat er dan wel belkosten worden gemaakt.
Het is mogelijk om diverse dingen in te stellen. In deze situatie gaan we ervan uit dat alle gesprekken doorgeschakeld moeten worden naar één 06-nummer.
De FRITZ!Box staat standaard ingesteld in het Engels. In deze handleiding tref je daarom de Engelse benamingen. Mocht je de FRITZ!Box ingesteld hebben in het Nederlands, kijk dan naar de woorden tussen haakjes.
Stap 1
Om in te loggen op je FRITZ!Box ga je naar http://fritz.box/ of http://192.168.178.1/.
Log in met het wachtwoord dat op je FRITZ!Box staat. Kijk op de onderzijde of achterzijde van je modem naar 'FRITZ!Box Password' met daaronder een bestaand Engels woord met cijfers. Gebruik dat wachtwoord om in te loggen.
Let op: Krijg je een melding in je browser bij het inloggen op de FRITZ!Box waarin staat dat je wachtwoord onderschept zou kunnen worden of dat de verbinding niet beveiligd is, geen paniek! Deze boodschap krijg je standaard bij het inloggen op de FRITZ!Box.
Stap 2
Klik op ‘Telephony’ (Telefonie) in het menu aan de linkerkant en vervolgens op ‘Call Handling’ (Oproepbehandeling). Druk op het tabje ‘Call Diversion’ (Doorschakelen) en vervolgens op de knop ‘New Call Diversion’ (Nieuwe doorschakeling).
Stap 3
Je kunt nu verschillende dingen instellen:
- Call that Are to Be Diverted: Klik hier op ‘All Calls’.
- Diversion of Calls: Kies hier voor ‘not in telephone book’. Vul in het veld eronder jouw 06-nummer in.
- Telephone Number for Diversion: Kies hier het telefoonnummer waarmee naar buiten gebeld wordt. Dit is dus jouw vaste telefoonnummer die je via Freedom Internet hebt gekozen.
Klik vervolgens op 'Ok'.
Stap 4
Je komt terug op het overzicht. Controleer hier de instellingen. Met het schuifje kan je dit uit- en aanzetten.
Je kunt er ook voor kiezen deze instelling automatisch aan te laten zetten door de FRITZ!Box. Vink in dat geval de optie aan: ‘Switch call diversion on and off by shedule’ (Schakel oproepomleiding in en uit volgens schema).
Klik vervolgens op 'Apply'.
De FRITZ!Box is een heel uitgebreid apparaat die voor een deel ontwikkeld wordt voor domotica. Dat wil zeggen dat je veel kan automatiseren, zoals doorschakeling automatisch uit- en inschakelen. Om meer te weten te komen wat je allemaal kunt instellen en hoe je dit kunt instellen verwijzen we je naar de site van het AVM (leverancier van de FRITZ!Box): https://nl.avm.de/service/fritzbox/