Naar de inhoud Naar het menu

Hoe kan ik mijn toegang tot webmail herstellen als ik mijn 2FA-app kwijt ben?

Bij Freedom kan je 2FA (TOTP of tweestapsverificatie) instellen voor toegang tot de webmail. Zie hiervoor de instructie op de pagina: Hoe stel ik tweestapsverificatie in voor mijn webmail?

Het kan zijn dat je geen toegang meer hebt tot de webmail omgeving omdat je geen 2FA code meer kan laten genereren. Denk hierbij aan het verliezen van een telefoon of dat je de 2FA app die je hebt gebruikt niet meer kunt gebruiken.

Er zijn een aantal manieren om toch weer toegang te krijgen tot de webmail omgeving.

Herstelcodes gebruiken

Bij het instellen van 2FA maak je ook herstelcodes aan. Deze kun je gebruiken om toch in te loggen, wanneer je geen toegang meer hebt tot de app of telefoon die je gebruikt.

Deze codes sla je meestal op een veilige plek -los van de 2FA app of apparaat- op.

Ben je met de herstelcode ingelogd in de webmail? Dan kun je via de instellingen opnieuw een app instellen via de beschikbare QR code.

Via de helpdesk van Freedom

Heb je de herstelcodes niet meer? Dan kun je contact opnemen met de helpdesk van Freedom om te vragen of deze de 2FA van de webmail af kunnen halen. Dit doen we alleen na controle van een aantal verificatie gegevens. Houd daarom de gegevens over je Freedom abonnement en het e-mail account bij de hand of stuur deze mee met de e-mail.

Nadat de helpdesk de 2FA uitgeschakeld heeft kan je deze eventueel zelf weer inschakelen via de instructie op de pagina: Hoe stel ik tweestapsverificatie in voor mijn webmail? Let hierbij op, dat je de herstelcodes op slaat. ;)

Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.