Naar de inhoud Naar het menu

In sommige gevallen wil je niet je telefoonnummer prijsgeven. Bijvoorbeeld als je naar een bedrijf belt of als je een nummer terugbelt die jou niet bekend voorkomt.

Om onbekend te bellen moet je een instelling wijzigen op de FRITZ!Box. We leggen je hieronder uit hoe je dit doet. Gebruik je een ander apparaat waarop VoIP ingesteld is? Bekijk dan de handleiding van jouw apparaat.

De FRITZ!Box staat standaard ingesteld in het Engels. In deze handleiding tref je daarom de Engelse benamingen. Mocht je de FRITZ!Box ingesteld hebben in het Nederlands, kijk dan naar de woorden tussen haakjes.


Stap 1

Om in te loggen op je FRITZ!Box ga je naar http://fritz.box/ of http://192.168.178.1/.

Log in met het wachtwoord dat op je FRITZ!Box staat. Kijk op de onderzijde of achterzijde van je modem naar 'FRITZ!Box Password' met daaronder een bestaand Engels woord met cijfers. Gebruik dat wachtwoord om in te loggen.

Let op: Krijg je een melding in je browser bij het inloggen op de FRITZ!Box waarin staat dat je wachtwoord onderschept zou kunnen worden of dat de verbinding niet beveiligd is, geen paniek! Deze boodschap krijg je standaard bij het inloggen op de FRITZ!Box.

Stap 2

Klik op ‘Telephony’ (Telefonie) in het menu aan de linkerkant en vervolgens op ‘Telephone Numbers’ (Eigen telefoonnummers). Afhankelijk van de firmware-versie kan hier ook ‘Phonenumbers’ (telefoonnummers) staan. Klik vervolgens op het potloodje, zodat je de gegevens kunt bewerken.

Stap 3

Zet eerst Telephony provider (Telefoonprovider) op: “Other provider”

Onderaan de pagina moet je ‘Additional Settings’ (Meer instellingen) aanklikken. Er verschijnen meer gegevens. Achter ‘Suppress outgoing Caller ID (CLIR)’ (Uitgaande beller onderdrukken) kun je op het pijltje klikken. Kies hier voor ‘CLIR via *31*’.

Druk vervolgens op 'Ok'. 

Stap 4

Druk nu op ‘Apply’ (Toepassen).

Stap 5

Zet nu wanneer je een nummer belt ‘*31*’ voor het telefoonnummer. Bijvoorbeeld: ‘*31*0612345678’.
De FRITZ!Box herkent dat er ‘*31*’ voor staat en zorgt dat het als een onbekend gesprek wordt uitgevoerd.

Om te controleren of het goed gaat kan je inloggen op https://voip.freedom.nl/. Kijk bij ‘Gesprekken’. Staat daar bij je laatste belpoging een ‘*31*’ voor het telefoonnummer? Dan weet je dat de FRITZ!Box het goed heeft doorgezet en je anoniem belt.

Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.