Naar de inhoud Naar het menu

Hoe stel ik internet in via de telefoonlijn (DSL)?

Je hebt het modem teruggezet naar fabrieksinstellingen en wilt deze weer opnieuw instellen. De FRITZ!Box is altijd ingesteld in het Engels als deze de fabrieksinstellingen heeft geladen.

De FRITZ!Box staat standaard ingesteld in het Engels. In deze handleiding tref je daarom de Engelse benamingen. Mocht je de FRITZ!Box ingesteld hebben in het Nederlands, kijk dan naar de woorden tussen haakjes.


Stap 1

Om in te loggen op je FRITZ!Box ga je naar http://fritz.box/ of http://192.168.178.1/.

Log in met het wachtwoord dat op je FRITZ!Box staat. Kijk op de onderzijde of achterzijde van je modem naar 'FRITZ!Box Password' met daaronder een bestaand Engels woord met cijfers. Gebruik dat wachtwoord om in te loggen.

Let op: Krijg je een melding in je browser bij het inloggen op de FRITZ!Box waarin staat dat je wachtwoord onderschept zou kunnen worden of dat de verbinding niet beveiligd is, geen paniek! Deze boodschap krijg je standaard bij het inloggen op de FRITZ!Box.

Stap 2

Kies voor 'Annex A' en klik op 'Next' (volgende).

Stap 3

Je krijgt nu de vraag of je wilt meewerken aan ‘Diagnostics and maintenance’ (diagnose en onderhoud). Deze vraag is afkomstig van AVM, de fabrikant van het modem. Het is je eigen keuze of je hieraan mee wilt werken. Wil je dit niet, haal dan het vinkje weg.

Klik op 'OK' om verder te gaan.

Stap 4

Kies bij ‘Internet service provider’ voor 'Freedom (Founding)' en klik op 'Next'.

Stap 5

Je krijgt een overzicht van de instellingen te zien. Het vinkje bij 'Check the internet connection after saving' staat standaard aan. De FRITZ!Box controleert dan of de verbinding werkt, nadat je de instellingen hebt opgeslagen. Je mag dit vinkje aan laten staan en op 'Next' (volgende) klikken.

Stap 6

De instellingen worden nu overgenomen en ingesteld in het modem, waarna er een blauwe balk verschijnt. Er wordt nu gecontroleerd of er internet is. Er kunnen twee uitkomsten zijn:

  1. Een groene balk: het is gelukt om het modem in te stellen en je hebt nu internet! Je kunt dit stappenplan sluiten en klik op ‘Exit Wizard’.
  2. Een rode balk: dit betekent dat je geen internet hebt. Controleer of de kabel tussen het ISRA-punt (het kastje op je muur) en het modem (de FRITZ!Box) aan beide kanten goed in de aansluiting zit. Haal eventueel de kabel los en klik hem weer vast. Zorg dat de kabel in het modem in de DSL-poort zit. Controleer de instellingen die je bij stap 4 gemaakt hebt door 2x op 'Back' (terug) te klikken.

Heb je nog steeds geen internet? Check dan onze storingspagina. Is er geen storing, neem dan contact met ons op via helpdesk@freedomnet.nl of 088-0115666.

Stap 7 - Telefoonnummer instellen

Indien je Freedom bellen hebt of telefonie via VoIP bij een andere provider, stel je nu je telefoonnummer in. Je vindt hier hoe je dat precies doet. Heb je jouw VoIP gegevens nodig van Freedom bellen, klik dan hier voor de instructie.

Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.