Naar de inhoud Naar het menu

Ik kan geen e-mails meer ontvangen

Het niet meer kunnen ontvangen van e-mails kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan verkeerd ingevulde gegevens, verouderde software of netwerkproblemen.

Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen om het probleem op te lossen.

Stap 1

Controleer of je apparaat verbinding heeft met internet. Ga naar de webmail en log in met je @freedom e-mailaccount.

Mocht je authenticatie regels hebben aangemaakt op MIJNFreedom, kan het zijn dat het niet lukt om in loggen. Verwijder de verkeerd aangemaakte regel of voer de juiste gegevens in.

Stap 2

Stuur een lege e-mail als test naar je eigen e-mailadres. Werkt dit? Dan zit het probleem niet in het account. Jouw apparaat heeft in elk geval verbinding naar buiten toe. Ga verder naar stap 3.

Werkt het niet, neem dan contact op met ons. Geef aan welke melding je ontvangt of in beeld te zien krijgt.

Stap 3

Zorg dat jouw e-mailprogramma niet op ‘Offline werken’ staat. Dit is vaak een knop in het e-mailprogramma.

Stap 4

Zorg dat jouw account niet op inactief gezet is in het e-mailprogramma. Je kunt dit checken op de help-pagina’s van het e-mailclient. Als voorbeeld MacOS inactief is bekijk dan deze pagina: https://support.apple.com/guide/mail/if-an-email-account-is-inactive-mlhlp1207/mac. Is MS Outlook offline dan kun je deze pagina bekijken: https://support.microsoft.com/en-us/office/switch-from-working-offline-to-online-2460e4a8-16c7-47fc-b204-b1549275aac9

Stap 5

Heb je filters of regels ingesteld? Dan wordt jouw e-mail verplaatst naar een andere plek en lijkt het daarom alsof hij niet is aangekomen. Deze filters of regels kun je ingesteld hebben in jouw e-mailprogramma of op MIJNFreedom. Ga na in jouw e-mailprogramma of op MIJNFreedom naar welke map de e-mail is verplaatst en pas dit eventueel aan.

Stap 6

Controleer of jouw account goed is ingesteld. Bekijk hier de algemene instellingen waarmee je je e-mailadres instelt. Je kunt ook jouw e-mailprogramma (zoals Outlook, Thunderbird of Windows Mail) verwijderen van je apparaat en vervolgens opnieuw installeren. Om jouw e-mailprogramma weer te installeren heb je de algemene instellingen nodig, deze vind je hier.

Stap 7

Heb je je e-mailprogramma opnieuw geïnstalleerd, maar krijg je nog steeds een melding? Bekijk dan wat je bij welke melding het beste kunt doen:

  • Je krijgt een melding waarin staat “Ongeldige aanmeld gegevens” of “Authenticatie problemen”.

Het ontvangen van e-mail kan via ons alleen vanaf het e-mailadres dat ervoor is aangemaakt of via een alias van het e-mailadres. Controleer in de accountinstellingen van jouw e-mailprogramma of je de juiste gegevens hebt ingevuld.

  • Je krijgt een melding waarin staat “Er kan geen verbinding worden gemaakt met de inkomende mailserver”.

Het programma dat je gebruikt voldoet niet aan de veiligheidseisen. Het programma moet minimaal TLSv1.2 of hoger ondersteunen. SSL3.0 en lager of TLSv1.1 en lager worden niet ondersteund. Zorg dat je jouw e-mailprogramma update of gebruik een andere e-mailprogramma.

Ervaar je hierna nog steeds problemen? Neem dan contact met ons op met helpdesk@freedomnet.nl. Omschrijf daarin zo duidelijk mogelijk het probleem en stuur ons ter verificatie alvast wat gegevens mee, zoals je @freedom e-mailadres, postcode en huisnummer en het 06-nummer dat bij ons bekend is. We kunnen dan gelijk jouw account erbij pakken, mocht dat nodig zijn.

Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.