Naar de inhoud Naar het menu

Internet via de Glasvezel verbinding werkt niet/niet naar behoren

Bekijk eerst of er een storing bekend is bij Freedom, je kunt dat zien op de pagina storingen en laat al je netwerkapparatuur opnieuw opstarten door 10 seconden de stroom er af te halen.

Is er geen storing bekend, loop dan afhankelijk van het soort internetverbinding dat je hebt, onderstaande stappen na. Het zou kunnen dat je na een bepaalde stap al verbetering ervaart, je hoeft dan niet de overige stappen te doorlopen. 

Ervaar je problemen met de WiFi? Bekijk dan deze pagina. 

Internet via glasvezel

Stap 1

Kies wat van toepassing is:

  • Je hebt internet via een NTU of ONT: herstart het glasvezelkastje een keer en vervang de kabel van het kastje naar het modem. Herstart vervolgens het modem.
  • Je glasvezel is direct aangesloten op je modem: controleer of de bekabeling goed is aangesloten. Kijk bijvoorbeeld of er geen knikken in de kabel zitten, is dat wel het geval probeer die er dan voorzichtig uit te halen of vervang de kabel. Ook kun je controleren of de kabel goed in het modem zit, zo niet dan kun je de kabel er proberen beter in te plaatsen. Herstart vervolgens het modem.

Stap 2

Het interne netwerk
Zorg er altijd voor dat je test met een computer die met een nieuwe UTP-kabel direct aangesloten is op het modem. Is het direct bekabeld aan het modem opgelost? Dan weet je dat je bekabeling of je eigen netwerkapparatuur het probleem is.

Andere apparaten in het netwerk
Andere apparaten in het netwerk kunnen vaak ook nog voor problemen zorgen. Denk hierbij aan een NAS of beveiligingsserver. Zorg er dus voor dat je bij het testen altijd de andere apparaten van het netwerk loskoppelt en het wifi op het modem uitzet.

    Stap 3

    Als bovenstaande niet werkt, wijzig dan je profiel om te kijken of dat het probleem verhelpt.

    1. Log in op http://fritz.box of http://192.168.178.1

    2. Ga naar 'Internet' en klik op 'Account information'.

    3. Klik bij Internet service provider op 'Freedom Founding' of 'Freedom' en klik op 'Apply'.

    Staat jouw FRITZ!Box al op 'Freedom Founding' of 'Freedom'? Klik dan bij Internet service provider op 'XS4ALL' en klik op de knop 'Apply'. Ga vervolgens weer naar internet service provider. Je kunt nu wel kiezen voor 'Freedom Founding' of 'Freedom'. Klik op de knop 'Apply'.

    Krijg je de keuze om een type connectie aan te geven? Kies bij ‘Type of connection’ (type connectie) voor ‘Freedom Glasvezel’ tenzij je verbinding maakt via de LAN1 poort in de FRITZ!Box, kies dan voor ‘Freedom Glasvezel via LAN1.

    Je profiel staat nu goed ingesteld.

    Stap 4

    Volg de de stappen in de instructie: Hoe stel ik de FRITZ!Box opnieuw in. Volg hierna de stappen om het modem weer opnieuw in te stellen.

    Is het probleem nog niet opgelost nadat je de stappen hebt doorlopen? Stuur dan een e-mail (met je mobiel) naar de helpdesk via helpdesk@freedomnet.nl of bel naar 088-0115666 van maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 17.30 uur.

    Goed om te weten

    We monitoren ons netwerk 24 uur per dag, 7 dagen per week. Als er verstoringen zijn buiten kantooruren, krijgt onze waakdienst een signaal en gaan we zo snel mogelijk aan de slag. Als het blijkt te gaan om een verstoring waar (relatief) veel klanten last van hebben, dan publiceren we een storingsmelding op onze website, op de storingen en onderhoud pagina. Deze pagina bereik je via deze link: https://freedom.nl/storingen.

    De waakdienst beantwoordt echter geen individuele e-mails of vragen. Onze helpdesk pakt individuele vragen de eerstvolgende werkdag zo snel mogelijk op.

    Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

    Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.