Naar de inhoud Naar het menu

Internet werkt niet/niet naar behoren

Bekijk eerst of er een storing bekend is bij Freedom, je kunt dat zien op de pagina storingen.

Is er geen storing bekend, loop dan afhankelijk van het soort internetverbinding dat je hebt, onderstaande stappen na. Het zou kunnen dat je na een bepaalde stap al verbetering ervaart, je hoeft dan niet de overige stappen te doorlopen.

  • Heb je internet via DSL (telefoonlijn)? Bekijk dan de stappen onder het kopje 'Internet via DSL'. 
  • Heb je internet via glasvezel? Scroll dan iets verder naar beneden en kijk onder het kopje 'Internet via glasvezel'. 

Internet via DSL

Stap 1

Controleer de bekabeling naar het modem toe:

  • Zit de DSL-kabel goed aangesloten? Druk deze eventueel extra aan in het modem.
  • Gebruik je de DSL-kabel die meegeleverd is met het modem? Zo niet, dan raadden wij aan deze te wisselen voor de meegeleverde kabel of te zorgen voor een ronde telefoonkabel met een vaste kern met een lengte tot 2 meter.
  • Is de DSL-kabel langer dan 2 meter? DSL-kabels zijn zeer gevoelig voor storingen wanneer je een langere kabel gebruikt. Gebruik je een langere kabel, wissel deze dan voor een kortere DSL-kabel.

Stap 2

Controleer CRC-fouten op de verbinding. CRC-fouten zijn fouten in de verbinding die het modem niet kan herstellen. Je kunt controleren of je deze CRC-fouten hebt door via een webbrowser naar de web interface van de FRITZ!Box te surfen, klik hier voor de stappen.

Heb je hier meer dan 20 CRC-fouten staan in de laatste 15 minuten? Dan kan dit de volgende soorten oorzaken hebben:

  1. Het modem heeft een slechte bekabeling: Dit is op te lossen door de bekabeling te vervangen (indien je dit nog niet bij stap 1 hebt gedaan).
  2. Het modem zelf: zet het modem terug naar de fabrieksinstellingen. Klik hier om te kijken hoe je dit kunt aanpassen.
  3. Stroomnetwerkadapters (Devolo, Homeplug) kunnen ook zorgen voor problemen. Je kunt dit als volgt oplossen:
    1. Plaats de stroomnetwerkadapter(s) verder van het modem af. Soms kan een meter al een verschil maken.
    2. Reset en koppel de stroomwerkadapters opnieuw, zie hiervoor de handleiding van het apparaat zelf.
    3. Update indien mogelijk de stroomnetwerkadapter(s) via de meegeleverde of te downloaden software.
  4. Een slecht aansluitpunt van KPN, neem contact op met de helpdesk en bespreek de opties om deze te laten vervangen.

Stap 3

Heb je het probleem door middel van de vorige stappen nog niet opgelost? Kijk dan of het aan een van de onderstaande dingen kan liggen: 

Routers en switches
Zorg er altijd voor dat je test met een computer die met een nieuwe UTP-kabel direct aangesloten is op het modem. Is het direct bekabeld aan het modem opgelost? Dan weet je dat je bekabeling of je eigen netwerkapparatuur het probleem is.

Andere apparaten in het netwerk
Andere apparaten in het netwerk kunnen vaak ook nog voor problemen zorgen. Denk hierbij aan een NAS of beveiligingsserver. Zorg er dus voor dat je bij het testen altijd de andere apparaten van het netwerk loskoppelt en het wifi op het modem uit zet.


    Internet via glasvezel

    Stap 1

    Kies wat van toepassing is:

    • Je hebt internet via een NTU: herstart de NTU een keer en vervang de kabel van de NTU naar het modem. Herstart vervolgens het modem.
    • Je glasvezel is direct aangesloten op je modem: controleer of de bekabeling goed is aangesloten. Kijk bijvoorbeeld of er geen knikken in de kabel zitten, is dat wel het geval probeer die er dan voorzicht uit te halen of vervang de kabel. Ook kun je controleren of de kabel goed in het modem zit, zo niet dan kun je de kabel er proberen beter in te plaatsen. Herstart vervolgens het modem.

    Stap 2

    Het interne netwerk
    Zorg er altijd voor dat je test met een computer die met een nieuwe UTP-kabel direct aangesloten is op het modem. Is het direct bekabeld aan het modem opgelost? Dan weet je dat je bekabeling of je eigen netwerkapparatuur het probleem is.

    Andere apparaten in het netwerk
    Andere apparaten in het netwerk kunnen vaak ook nog voor problemen zorgen. Denk hierbij aan een NAS of beveiligingsserver. Zorg er dus voor dat je bij het testen altijd de andere apparaten van het netwerk loskoppelt en het wifi op het modem uitzet.