Bekijk eerst of er een storing bekend is bij Freedom, je kunt dat zien op de pagina storingen en laat al je netwerkapparatuur opnieuw opstarten door 10 seconden de stroom er af te halen.
Is er geen storing bekend, loop dan afhankelijk van het soort internetverbinding dat je hebt, onderstaande stappen na. Het zou kunnen dat je na een bepaalde stap al verbetering ervaart, je hoeft dan niet de overige stappen te doorlopen.
- Heb je internet via DSL (telefoonlijn)? Bekijk dan de stappen onder het kopje 'Internet via DSL'.
- Heb je internet via glasvezel? Bekijk dan de stappen onder het kopje 'Internet via glasvezel'.
Ervaar je problemen met de WiFi? Bekijk dan deze pagina.
Internet via DSL
Stap 1
Controleer de bekabeling naar het modem toe:
- Zit de DSL-kabel goed aangesloten? Druk deze eventueel extra aan in het modem.
- Gebruik je de DSL-kabel die meegeleverd is met het modem? Zo niet, dan raden wij aan deze te wisselen voor de meegeleverde kabel of te zorgen voor een ronde telefoonkabel met een vaste kern met een lengte tot 2 meter.
- Is de DSL-kabel langer dan 2 meter? DSL-kabels zijn zeer gevoelig voor storingen wanneer je een langere kabel gebruikt. Gebruik je een langere kabel, wissel deze dan voor een kortere DSL-kabel.
Stap 2
Als bovenstaande niet werkt, wijzig dan je profiel om te kijken of dat het probleem verhelpt.
1. Log in op http://fritz.box of http://192.168.178.1
2. Ga naar 'Internet' en klik op 'Account information'.
3. Klik bij Internet service provider op 'Freedom Founding' of 'Freedom' en klik op 'Apply'.
Staat jouw FRITZ!Box al op 'Freedom Founding' of 'Freedom'? Klik dan bij Internet service provider op 'XS4ALL' en klik op de knop 'Apply'. Ga vervolgens weer naar internet service provider. Je kunt nu wel kiezen voor 'Freedom Founding' of 'Freedom'. Klik op de knop 'Apply'.
Je profiel staat nu goed ingesteld. Werkt je internet nog steeds niet naar behoren? Ga door naar stap 3.
Stap 3
Controleer CRC-fouten op de verbinding. CRC-fouten zijn fouten in de verbinding die het modem niet kan herstellen. Je kunt controleren of je deze CRC-fouten hebt door via een webbrowser naar de web interface van de FRITZ!Box te surfen, klik hier voor de stappen.
Heb je hier meer dan 20 CRC-fouten staan in de laatste 15 minuten? Dan kan dit de volgende soorten oorzaken hebben:
- Het modem heeft een slechte bekabeling: Dit is op te lossen door de bekabeling te vervangen (indien je dit nog niet bij stap 1 hebt gedaan).
- Het modem zelf: zet het modem terug naar de fabrieksinstellingen. Klik hier om te kijken hoe je dit kunt aanpassen.
- Stroomnetwerkadapters (Devolo, Homeplug) kunnen ook zorgen voor problemen. Je kunt dit als volgt oplossen:
- Plaats de stroomnetwerkadapter(s) verder van het modem af. Soms kan een meter al een verschil maken.
- Reset en koppel de stroomnetwerkadapters opnieuw, zie hiervoor de handleiding van het apparaat zelf.
- Update indien mogelijk de stroomnetwerkadapter(s) via de meegeleverde of te downloaden software.
- Een slecht aansluitpunt van KPN, neem contact op met de helpdesk en bespreek de opties om deze te laten vervangen.
Stap 4
Heb je het probleem door middel van de vorige stappen nog niet opgelost? Kijk dan of het aan een van de onderstaande dingen kan liggen:
Routers en switches
Zorg er altijd voor dat je test met een computer die met een nieuwe UTP-kabel direct aangesloten is op het modem. Is het direct bekabeld aan het modem opgelost? Dan weet je dat je bekabeling of je eigen netwerkapparatuur het probleem is.
Andere apparaten in het netwerk
Andere apparaten in het netwerk kunnen vaak ook nog voor problemen zorgen. Denk hierbij aan een NAS of beveiligingsserver. Zorg er dus voor dat je bij het testen altijd de andere apparaten van het netwerk loskoppelt en het wifi op het modem uit zet.
Is het probleem nog niet opgelost nadat je de stappen hebt doorlopen? Stuur dan een e-mail (met je mobiel) naar de helpdesk via helpdesk@freedomnet.nl of bel naar 088-0115666 van maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 17.30 uur.
Internet via glasvezel
Stap 1
Kies wat van toepassing is:
- Je hebt internet via een NTU of ONT: herstart het glasvezelkastje een keer en vervang de kabel van het kastje naar het modem. Herstart vervolgens het modem.
- Je glasvezel is direct aangesloten op je modem: controleer of de bekabeling goed is aangesloten. Kijk bijvoorbeeld of er geen knikken in de kabel zitten, is dat wel het geval probeer die er dan voorzichtig uit te halen of vervang de kabel. Ook kun je controleren of de kabel goed in het modem zit, zo niet dan kun je de kabel er proberen beter in te plaatsen. Herstart vervolgens het modem.
Stap 2
Het interne netwerk
Zorg er altijd voor dat je test met een computer die met een nieuwe UTP-kabel direct aangesloten is op het modem. Is het direct bekabeld aan het modem opgelost? Dan weet je dat je bekabeling of je eigen netwerkapparatuur het probleem is.
Andere apparaten in het netwerk
Andere apparaten in het netwerk kunnen vaak ook nog voor problemen zorgen. Denk hierbij aan een NAS of beveiligingsserver. Zorg er dus voor dat je bij het testen altijd de andere apparaten van het netwerk loskoppelt en het wifi op het modem uitzet.
Stap 3
Als bovenstaande niet werkt, wijzig dan je profiel om te kijken of dat het probleem verhelpt.
1. Log in op http://fritz.box of http://192.168.178.1
2. Ga naar 'Internet' en klik op 'Account information'.
3. Klik bij Internet service provider op 'Freedom Founding' of 'Freedom' en klik op 'Apply'.
Staat jouw FRITZ!Box al op 'Freedom Founding' of 'Freedom'? Klik dan bij Internet service provider op 'XS4ALL' en klik op de knop 'Apply'. Ga vervolgens weer naar internet service provider. Je kunt nu wel kiezen voor 'Freedom Founding' of 'Freedom'. Klik op de knop 'Apply'.
Je profiel staat nu goed ingesteld.
Is het probleem nog niet opgelost nadat je de stappen hebt doorlopen? Stuur dan een e-mail (met je mobiel) naar de helpdesk via helpdesk@freedomnet.nl of bel naar 088-0115666 van maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 17.30 uur.
Goed om te weten
We monitoren ons netwerk 24 uur per dag, 7 dagen per week. Als er verstoringen zijn buiten kantooruren, krijgt onze waakdienst een signaal en gaan we zo snel mogelijk aan de slag. Als het blijkt te gaan om een verstoring waar (relatief) veel klanten last van hebben, dan publiceren we een storingsmelding op onze website, op de storingen en onderhoud pagina. Deze pagina bereik je via deze link: https://freedom.nl/storingen.
De waakdienst beantwoordt echter geen individuele e-mails of vragen. Onze helpdesk pakt individuele vragen de eerstvolgende werkdag zo snel mogelijk op.