Naar de inhoud Naar het menu

Mijn subnet werkt niet na het instellen. Wat moet ik doen?

Na het instellen van het subnet met behulp van de instructie op deze pagina of na het instellen van je apparatuur kan het zijn dat het subnet nog niet werkt zoals je verwacht. Volg dan de onderstaande stappen om alles toch werkend te krijgen of in ieder geval te starten met het onderzoeken van de grondoorzaak.

Stap 1

Herstart de PPP-sessie. Het kan namelijk zo zijn dat na het instellen je nog geen 'routes' ziet wanneer je een traceroute naar het modem doet. Dit klopt helemaal. Dus... don't panic (en pak je handdoek erbij :-) )

Herstart de PPP-sessie handmatig of herstart je router. Bij de FRITZ!Box zou dit niet nodig hoeven zijn, want deze doet dat al na het instellen. Voor eigen hardware is dit een ander verhaal.

Stap 2

Controleer de firewall op je router. Zorg ervoor dat de juiste poorten openstaan (of geforward zijn) naar het apparaat wat je bereikbaar wilt maken. Hoe je dit op een FRITZ!Box doet zie je in deze instructie.

Stap 3

Controleer je apparaat (computer, server, firewall, wasmaschine) goed ingesteld staat.

Het kan zo zijn dat alles netjes staat ingesteld, maar je de eerste 'hops' wel in je traceroute ziet staan. Alleen de laatste 'hop' reageert niet. Zorg er dan voor dat je apparaat goed ingesteld staat met de instructie op deze pagina. Controleer voornamelijk of het apparaat wat je instelt wel op ICMP zou moeten reageren.

Stap 4

Nog steeds problemen? Controleer dan nogmaals de instellingen zoals je ze ingesteld hebt op de router en het apparaat achter je router. Voor de FRITZ!Box kun je de instructies vinden op deze pagina.

Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.