Een pre-order is ook wel een voorinschrijving. Je plaatst een bestelling voordat het beschikbaar is. Dit is vaak het geval wanneer er in een gebied glasvezel wordt aangelegd of al is aangelegd, maar Freedom er nog niet op aangesloten is.
Hieronder beantwoorden we de meest gestelde vragen over een pre-order. Staat je vraag er niet tussen? Stuur een mail naar helpdesk@freedomnet.nl.
Waarom krijg ik geen leverdatum bij een pre-order?
Bij een pre-order kunnen wij niet zeggen wanneer je precies internet geleverd krijgt van ons. Dat kan verschillende redenen hebben:
- Er ligt nog geen glasvezel in je straat. Het glasvezelnetwerk zorgt voor de aanleg van de glasvezel in je straat en vervolgens voor de huisaansluiting in je woning. Wij hebben geen inzicht in hun planning en kunnen je daarom niet voorzien van een leverdatum. Zodra alles gereed is, ontvangen wij een seintje van het glasvezelnetwerk en zorgen we dat alles in gang wordt gesteld voor de activatie van je abonnement. Je ontvangt dan vanzelf van ons meer informatie per mail over je abonnement.
- Er ligt al wel glasvezel in je straat, maar je hebt nog geen huisaansluiting in je woning. zodra je een pre-order hebt besteld, gaat er vanuit Freedom een seintje naar het glasvezelnetwerk. Het glasvezelnetwerk neemt vervolgens contact met je op om te zorgen dat je een huisaansluiting krijgt. Zodra dat is geinstalleerd en werkt, gaat er weer een seintje terug naar Freedom en zorgen wij dat alles in gang wordt gesteld. Je ontvangt dan vanzelf van ons meer informatie per mail over je abonnement.
- Er ligt glasvezel in je straat en je hebt een huisaansluiting, alleen Freedom is nog niet technisch aangesloten op het netwerk. Freedom gaat daarom hard aan de slag met de technische implementatie en test vervolgens uitvoerig of dit goed werkt. We willen natuurlijk dat je een goede internetverbinding hebt. We kunnen je nog geen leverdatum geven, omdat we op voorhand nog niet precies kunnen voorspellen waar we tijdens het proces tegenaan lopen.
Kan ik al klant worden van Freedom, ook al is de glasvezel nog niet aangelegd?
Ja dat kan! In dit geval plaats je een pre-order (definitieve voorinschrijving) direct via ons of via de partij die de glasvezel bij je neerlegt. Met die pre-order laat je weten dat je graag gebruik wilt maken van de glasvezel en van onze dienstverlening.
Als je de pre-order plaatst bij de glasvezelpartij, dan kan het zijn dat je ook akkoord gaat met hun voorwaarden. Informeer jezelf goed. De partij die de glasvezel neerlegt en aansluit, wil dat je akkoord gaat met het betalen van de kosten. Dit doe je door alvast een abonnement bij jouw internetprovider af te sluiten. Daarmee beloof je de kosten te zullen betalen.
Wanneer je ons kiest als internetprovider, dan sluit je met ons een overeenkomst. Oftewel een abonnement met al je gekozen diensten en producten. Je spreekt met ons af dat wij bij jou onze diensten mogen leveren vanaf het moment dat de glasvezel er ligt en aangesloten is in jouw huis. Vanaf dat moment ga je pas betalen voor de dienst.
Wat spreek ik precies af met Freedom als ik een pre-order plaats?
Je spreekt met ons af om onze diensten te gaan gebruiken en ons ervoor te betalen. Je doet dit door akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden.
Vanaf de dag dat de glasvezel in de grond ligt en is aangesloten bij jou thuis, starten wij onze dienstverlening. Wat precies die datum is, laten we je van tevoren weten. Voor het gebruik van internet en alle andere diensten die je bij ons hebt bestelt, moet je ons vanaf dat moment betalen. Wij sturen je daarvoor facturen.
Je abonnement bij Freedom loopt voor 12 maanden vanaf het moment dat wij onze dienstverlening starten. Na die eerste 12 maanden loopt het abonnement automatisch door voor onbepaalde tijd. Jij kunt vanaf dat moment maandelijks opzeggen.
Ik heb me bedacht, wat nu?
Op het moment dat je een overeenkomst met ons sluit, heb je nog 14 dagen bedenktijd. De overeenkomst met ons is gesloten als jij een pre-order hebt geplaatst en wij met je bestelling akkoord zijn gegaan. Wij bevestigen je bestelling altijd schriftelijk per mail. Dan weet je precies op welk moment de overeenkomst is afgesloten.
Wat is glasvezel?
In veel gebieden in Nederland wordt op dit moment glasvezel neergelegd. Deze glasvezel komt naast of in de plaats van de koperdraad. Die koperdraad ligt er vaak al jarenlang. De koperdraad vormde vroeger het Nederlandse telefonienetwerk.
De glasvezel biedt in vergelijking met de koperdraad een stabieler internet en hogere snelheden. Wordt binnenkort bij jou in de buurt glasvezel aangelegd? Dan is de kans groot dat je nu alvast een internetprovider kunt kiezen die bij jou past.
De huisaansluiting is geplaatst, wanneer wordt mijn abonnement geactiveerd?
Zodra de huisaansluiting is geplaatst en aangesloten, gaat er een seintje terug vanuit het glasvezelnetwerk naar Freedom. Houd er rekening mee dat hier in de meeste gevallen twee weken tussen zit. Zodra wij het seintje van het glasvezelnetwerk hebben gehad, stellen we alles in werk om je abonnement te activeren. Je ontvangt dan automatisch meer informatie per e-mail.
Waarom moet ik de machtiging nu al tekenen?
Door de machtiging te tekenen, is je abonnement bevestigd. We sturen de netwerkleverancier vervolgens een berichtje, dat zij glasvezel bij jou kunnen aanleggen. Wanneer je de machtiging niet afgeeft, wordt er dus ook geen glasvezel bij je aangelegd.
Wanneer wordt er voor het eerst geld voor mijn abonnement afgeschreven?
Er wordt pas geld voor je abonnement afgeschreven wanneer we de lijn hebben opgeleverd.
Ik ben al klant bij Freedom, maar wil een pre-order plaatsen voor een abonnement via glasvezel
Wanneer Freedom actief is op het glasvezelnetwerk dat op jouw adres glasvezel aanlegt, dan kun je je abonnement wijzigen. We zien dit bij Freedom als een wijziging van techniek. Op de pagina "Hoe kan ik naar een andere techniek op mijn adres overstappen?" vindt je alle informatie hierover en hoe je kunt overstappen van een DSL-abonnement naar een glasvezelabonnement.
De glasvezel ligt in de straat, maar nog niet in mijn woning, wat moet ik doen?
Freedom levert internet over veel verschillende glasvezelnetwerken. Het kan zijn dat wanneer je nog geen glasvezelaansluiting in je woning hebt, je hiervoor moet betalen. Ga dit na bij het glasvezelnetwerk dat de glasvezel in je straat heeft aangelegd.
Check of je een pre-order kunt bestellen bij Freedom op het glasvezelnetwerk dat bij jou in de straat ligt. Zo ja en indien je deze bestelt, dan gaat er een seintje vanuit Freedom naar het glasvezelnetwerk en nemen zij contact met je op voor het installeren van de huisaansluiting. Zodra dat is gebeurd, gaat er weer een seintje terug naar Freedom en activeren we je abonnement. Je ontvangt dan automatisch meer informatie van ons per e-mail.
Open Dutch Fiber
Ligt er glasvezel van Open Dutch Fiber in je straat en heb je nog geen huisaansluiting? Je ontvangt deze kosteloos op het moment dat je een pre-order bestelt bij Freedom.
Ik kan op het netwerk van Open Dutch Fiber alleen een pre-order bestellen, maar jullie kunnen toch direct leveren?
Wanneer je nu een pre-order kunt bestellen op het netwerk van Open Dutch Fiber, dan betekent dit dat je nog geen huisaansluiting hebt, maar de glasvezel al wel in je straat ligt en een jaar of langer geleden is geactiveerd. Wij kunnen nog niet direct internet op jouw adres leveren, omdat daarvoor eerst de huisaansluiting moet worden geïnstalleerd.
Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?