Naar de inhoud Naar het menu

Welke verschillende monteurs zijn er?

Bij de installatie van je internetverbinding kun je met verschillende monteurs te maken krijgen. Hier leggen we je uit welke monteurs je kunt verwachten en welke partij daar verantwoordelijk voor is.

Freedom Internet: Installatie door monteur (HetGlasvezelTeam)

Freedom biedt de installatieservice aan voor € 25,-. Een dienst die je kunt bestellen in combinatie met een huurmodem of koopmodem van Freedom. Freedom werkt samen met installatiepartner HetGlasvezelTeam die de coördinatie, planning en de monteurs aanlevert. 

Freedom Internet: Meerwerk monteur

De meerwerk monteur kan tegen betaling extra werkzaamheden uitvoeren die niet binnen de standaard installatie zitten. Dit gebeurt altijd in overleg met de klant. Bekijk deze pagina voor meer informatie

Freedom Internet: Storings- of servicemonteur (HetGlasvezelTeam)

Is er een storing in je netwerk die niet door jou op te lossen is? Dan kan Freedom een storingsmonteur aansturen. Deze krijgt een specifieke opdracht mee en wordt aangestuurd via HetGlasvezelTeam. De kosten voor de monteur zijn voor Freedom.

Monteurs aangestuurd door de belichter of netwerkbeheerder

Freedom werkt samen met verschillende belichters en netwerkbeheerders die hun eigen monteurs hebben. Freedom is het aanspreekpunt voor deze monteurs. Hieronder leggen we je het verschil uit tussen de netwerkbeheerder en de belichter.

De netwerkbeheerder (Laag 1):

De netwerkbeheerder is verantwoordelijk voor de fysieke laag van het netwerk. Denk hierbij aan: KPN/Glaspoort, T-Mobile, E-Fiber. Wordt er bijvoorbeeld een nieuw glasvezelnetwerk aangelegd of zit de storing in het fysieke deel van het netwerk (bijv. bij een kabelbreuk), dan wordt de netwerkbeheerder aangestuurd. De netwerkbeheerder heeft verschillende onderaannemers in dienst die de aanleg verzorgen of storingen oplossen. Voor deze monteur hoef je niets te betalen.

De belichter (Laag 2):

De belichter of netwerkleverancier is verantwoordelijk voor het licht- of kopersignaal dat over het fysieke netwerk gaat. Denk hierbij aan: KPN Netwerk, Fiber Operator, Fiber Crew, eQuest, Cambrium of aQuestora.

Zit er een storing in het lichtsignaal of kopersignaal, dan sturen wij de netwerkleverancier aan. Moet de monteur bij jou thuis zijn om het probleem op te lossen of netwerk apparatuur te installeren? Dan wordt er door de netwerkleverancier contact met je opgenomen voor een afspraak met de monteur. Het kan ook zijn dat er een monteur voor je naar de wijkcentrale gaat. Voor deze monteur hoef je niets te betalen, tenzij er kosten gemaakt worden voor herstelwerkzaamheden van problemen die komen door je eigen handelen (denk hierbij aan het per ongeluk doorknippen van de glasvezeldraad, breken van de glasvezel, ISRA-punt zelf hebben verlegt en aangepast, enz.)

Hier vind je meer informatie over de verschillende lagen van een glasvezelnetwerk.

Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.