Naar de inhoud Naar het menu

Het kan gebeuren dat je je FRITZ!Box opnieuw moet instellen, omdat je bijvoorbeeld een fout in de configuratie hebt gemaakt of je het standaard wachtwoord hebt veranderd maar dit bent vergeten. Het kan ook zijn dat je wilt beginnen met een schone installatie. Je kunt de FRITZ!Box in dat geval terugzetten of 'resetten' naar fabrieksinstellingen. Dit kan op 3 verschillende manieren:

  • Via de telefoon
  • Via de optie 'wachtwoord vergeten'
  • Via de web interface

We leggen de verschillende manieren hieronder uit.

De FRITZ!Box staat standaard ingesteld in het Engels. In deze handleiding tref je daarom de Engelse benamingen. Mocht je de FRITZ!Box ingesteld hebben in het Nederlands, kijk dan naar de woorden tussen haakjes.

Resetten via de telefoon

Je hebt voor deze mogelijkheid een vaste telefoon nodig. Een DECT-telefoon is natuurlijk ook goed. Zolang het toestel maar aangesloten kan worden op de FRITZ!Box.


Stap 1

Sluit een telefoontoestel aan op de FON 1 of FON 2 poort. Dit zijn de grijze poorten achter op de FRITZ!Box.

Stap 2

Toets de telefooncode #991*15901590* in om de FRITZ!Box te resetten.

Stap 3

Druk op het symbool 'bellen' op je telefoontoestel en wacht tot je een piep hoort.

Je hebt de FRITZ!Box nu teruggezet naar fabrieksinstellingen. In de handleiding 'Hoe stel ik internet in via Glasvezel' of 'Hoe stel ik internet in via DSL' kun je lezen hoe je de FRITZ!Box weer instelt.

Resetten via de wachtwoord vergeten optie

Deze optie werkt alleen als de FRITZ!Box net opnieuw opgestart is en dit opstarten mag niet langer dan 10 minuten geleden zijn. Het is dus belangrijk om stap 1 goed uit te voeren. Komt er iets tussen? Begin dan weer opnieuw, zodat je zeker weet dat je binnen die 10 minuten begint met het resetten.

Stap 1

Haal de FRITZ!Box voor 2 minuten van de stroom en sluit deze hierna weer aan.

Stap 2

Ga nadat de FRITZ!Box is opgestart, binnen 10 minuten naar http://fritz.box/ of http://192.168.178.1/.

Stap 3

Klik op ‘Forgot your password?’ (Wachtwoord vergeten).

Stap 4

Klik op ‘Restore Factory Settings’ (Resetten naar fabrieksinstellingen).

Je hebt de FRITZ!Box nu teruggezet naar fabrieksinstellingen. In de handleiding 'Hoe stel ik internet in via Glasvezel' of 'Hoe stel ik internet in via DSL' kun je lezen hoe je de FRITZ!Box weer instelt.

Resetten via de web-interface

Om deze optie uit te voeren heb je een laptop of vaste computer nodig die een verbinding heeft met de FRITZ!Box.


Stap 1

Om in te loggen op je FRITZ!Box ga je naar http://fritz.box/ of http://192.168.178.1/.

Log in met het wachtwoord dat op je FRITZ!Box staat. Kijk op de onderzijde of achterzijde van je modem naar 'FRITZ!Box Password' met daaronder een bestaand Engels woord met cijfers. Gebruik dat wachtwoord om in te loggen.

Let op: Krijg je een melding in je browser bij het inloggen op de FRITZ!Box waarin staat dat je wachtwoord onderschept zou kunnen worden of dat de verbinding niet beveiligd is, geen paniek! Deze boodschap krijg je standaard bij het inloggen op de FRITZ!Box.

Stap 2

Klik in het linkermenu op ‘System’ (Systeem) en vervolgens op ‘Backup’ (Back-up).

Stap 3

Klik op het 4e tabblad ‘Factory Settings’ (fabrieksinstellingen).

Stap 4

Klik op ‘Load Factory Settings’ (fabrieksinstellingen laden).

Je krijgt nu een scherm te zien met de vraag of je zeker weet dat je terug wilt naar de ‘Factory Settings’ (fabrieksinstellingen). Klik op ‘OK’.

Stap 5

Je krijgt nu het scherm 'Confirm' (bevestigen) te zien. Hier kun je op 2 manieren doorgaan:

1. Heb je een telefoontoestel verbonden met je FRITZ!Box?
Pak de telefoon op en druk de cijfertoetsen in die in het scherm worden weergegeven. Druk vervolgens op je telefoon op het symbool 'bellen'.

2. Heb je geen telefoontoestel aangesloten?
Klik dan op ‘No telephone? Confirm with FRITZ!Box button’ (Geen telefoon? Bevestig dan met de FRITZ!Box knop).

Druk vervolgens kort op een van de knoppen op je FRITZ!Box tot alle lampjes even aan en weer uit gaan.

Stap 6

Klik nu nogmaals op ‘OK’.

Je hebt de FRITZ!Box nu teruggezet naar fabrieksinstellingen. In de handleiding 'Hoe stel ik internet in via Glasvezel' of 'Hoe stel ik internet in via DSL' kun je lezen hoe je de FRITZ!Box weer instelt.

Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.