Het niet meer kunnen ontvangen van e-mails kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan verkeerd ingevulde gegevens, verouderde software of netwerkproblemen.
Hieronder hebben we een aantal oorzaken onder elkaar neer gezet.
- Geen internetverbinding
- Aangemaakte authenticatie regels
- Problemen bij ontvanger
- Niet kloppende SPF- of DKIM-records op je eigen domein
- E-mail programma staat op 'Offline werken'
- Te grote bijlages
- Je ontvangt een bouncemail terug van Soverin
- Instellingen mailprogramma staan niet correct
- Het e-mailprogramma ondersteunt de veiligheidseisen niet
- Je nieuw aangemaakt domein is ge-greylist
Geen internetverbinding
Controleer of je apparaat verbinding heeft met internet. Ga naar de webmail en log in met je @freedom e-mailaccount.
Aangemaakte authenticatie regels
Zijn er apparaat specifieke authenticatieregels aangemaakt in de MIJNfreedom omgeving? Dan kan het zo zijn dat je geen mail kan versturen/ontvangen met de algemene e-mailaccount gegevens.
Problemen bij ontvanger
Stuur een lege e-mail als test naar je eigen e-mailadres. Werkt dit? Dan zit het probleem niet in jouw e-mailaccount. Jouw apparaat heeft in elk geval verbinding naar buiten toe.
Werkt het niet, neem dan contact op met ons. Geef aan welke melding je ontvangt of in beeld te zien krijgt.
Niet kloppende SPF- of DKIM-records op je eigen domein
Voor het versturen van e-mail via het @freedom.nl adres zou je deze melding niet te zien moeten krijgen. Freedom beheert deze records.
Krijg je de volgende melding tijdens het verzenden van een e-mail via je eigen gekoppelde of geregistreerde domein?
"Verzenden van het bericht is mislukt. Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail. De mailserver antwoordde: <END-OF-MESSAGE>: End-of-data rejected: SPF Incorrect. Controleer het bericht en probeer het opnieuw."
Controleer dan of je op jouw domein de juiste SPF-records aanwezig zijn.
Voor domeinen die via Freedom geregistreerd zijn
Volg de stappen via op de volgende pagina: Hoe wijzig ik mijn MX records en voeg het juiste SPF record toe of zet het schuifje aan voor mail instellingen van Soverin na stap 4 uit deze instructie.
Voor domeinen die gekoppeld zijn
Bij het koppelen van domeinen is het belangrijk om de instructie te volgen op de pagina: Hoe koppel je een domein. Zorg er voor dat in de DNS instellingen bij je eigen registrar (het bedrijf waar jij het domein besteld hebt en waar het domein geregistreerd is) de SPF records goed staan.
Bovenstaande geldt ook voor DKIM records.
E-mail programma staat op 'Offline werken'
Zorg dat jouw e-mailprogramma niet op ‘Offline werken’ staat. Dit is vaak een knop in het e-mailprogramma.
Te grote bijlages
Het zou kunnen zijn dat je bijlages te groot zijn om te versturen. De maximale grootte van de bijlages die je wilt versturen is niet meer dan 42 Mb. Je hebt ruimte om 50 Mb aan bijlages mee te sturen, maar door iets minder Mb aan te houden weet je zeker dat het altijd moet lukken.
Zijn je bijlages inderdaad te groot? Stuur dan bijvoorbeeld de bijlages verdeeld over een aantal mailtjes.
Je ontvangt een bouncemail terug van Soverin
Krijg je een e-mail terug van Soverin? Dit wordt een ‘bouncemail’ genoemd. In deze bouncemail vind je de reden waarom jouw e-mail niet afgeleverd kan worden. Meestal staat er een standaard tekst over TLS, maar dit hoeft niet altijd de oorzaak van het probleem te zijn. Bekijk daarom de informatie onder het standaard bericht, daar staat de specifieke reden vernoemd waarom jouw e-mail niet verzonden kan worden.
Instellingen mailprogramma staan niet correct
Controleer of jouw account goed is ingesteld. Bekijk algemene instellingen waarmee je je e-mailadres instelt op je laptop, computer of mobiel. Je kunt ook jouw e-mailprogramma (zoals Outlook, Thunderbird of Windows Mail) verwijderen van je apparaat en vervolgens opnieuw installeren.
Heb je je e-mailprogramma opnieuw geïnstalleerd, maar krijg je nog steeds een melding? Bekijk dan wat je bij welke melding het beste kunt doen.
Je krijgt een melding waarin staat “Ongeldige aanmeldgegevens” of “Authenticatie problemen”.
Je probeert te verzenden vanuit een ongeldige instelling. Het verzenden van e-mail kan via ons alleen vanaf het e-mailadres dat ervoor is aangemaakt of via een alias van het e-mailadres. Controleer in de accountinstellingen van jouw e-mailprogramma of je de juiste gegevens hebt ingevuld.
Het e-mailprogramma ondersteunt de veiligheidseisen niet
Je krijgt een melding waarin staat “Er kan geen verbinding worden gemaakt met de inkomende mailserver”.
Controleer of de computer een internetverbinding heeft. Heeft de computer een internetverbinding?
Het kan zijn dat het programma dat je gebruikt niet voldoet aan de veiligheidseisen. Het programma moet minimaal TLSv1.2 of hoger ondersteunen. SSL3.0 en lager of TLSv1.1 en lager worden niet ondersteunt. Zorg dat je jouw e-mailprogramma update, kijk of je wel kunt inloggen op de webmail van Freedom of gebruik een andere e-mailprogramma.
Je nieuw aangemaakt domein is ge-greylist
Is het domein net aangemaakt? Dan kan het zijn dat je een bounce bericht terug krijgt (en soms ook niet) dat je domein nog geen mail kan verzenden.
Dit kan gebeuren naar e-mail adressen van verschillende aanbieders. Het domein wordt dan ge-'greylist'. Als dit gebeurt betekend het dat de mailserver het domein nog als 'nieuw' aanmerkt omdat deze nog nooit voorbij is gekomen. Vaak kun je dan na 24 tot 48 uur het mailtje opnieuw proberen te versturen. Dan wordt het niet meer geblokkeerd.
Dit 'greylisten' wordt gebruikt om spam van nieuwe domeinen tegen te gaan, aangezien dit een bekende tactiek van spammers is.
Ervaar je hierna nog steeds problemen? Neem dan contact met ons op met helpdesk@freedomnet.nl. Omschrijf daarin zo duidelijk mogelijk het probleem en stuur ons ter verificatie alvast wat gegevens mee, zoals je @freedom e-mailadres, postcode en huisnummer en het 06-nummer dat bij ons bekend is. We kunnen dan gelijk jouw account erbij pakken, mocht dat nodig zijn.