Naar de inhoud Naar het menu

Ik kan geen e-mails meer versturen

Het niet meer kunnen ontvangen van e-mails kan verschillende oorzaken hebben. Denk hierbij aan verkeerd ingevulde gegevens, verouderde software of netwerkproblemen.

Er zijn een aantal stappen die je kunt nemen om het probleem op te lossen.

Stap 1

Controleer of je apparaat verbinding heeft met internet. Ga naar de webmail en log in met je @freedom e-mailaccount.

Mocht je authenticatie regels hebben aangemaakt op MIJNFreedom, kan het zijn dat het niet lukt om in loggen. Verwijder de verkeerd aangemaakte regel of voer de juiste gegevens in.

Stap 2

Stuur een lege e-mail als test naar je eigen e-mailadres. Werkt dit? Dan zit het probleem niet in het account. Jouw apparaat heeft in elk geval verbinding naar buiten toe. Ga verder naar stap 3.

Werkt het niet, neem dan contact op met ons. Geef aan welke melding je ontvangt of in beeld te zien krijgt.

Stap 3

Zorg dat jouw e-mailprogramma niet op ‘Offline werken’ staat. Dit is vaak een knop in het e-mailprogramma.

Stap 4

Het zou kunnen zijn dat je bijlages te groot zijn om te versturen. De maximale grootte van de bijlages die je wilt versturen is niet meer dan 42 Mb. Je hebt ruimte om 50 Mb aan bijlages mee te sturen, maar door iets minder Mb aan te houden weet je zeker dat het altijd moet lukken. Zijn je bijlages inderdaad te groot? Stuur dan bijvoorbeeld de bijlages verdeeld over een aantal mailtjes.

Stap 5

Krijg je een e-mail terug van Soverin? Dit wordt een ‘bouncemail’ genoemd. In deze bouncemail vind je de reden waarom jouw e-mail niet afgeleverd kan worden. Meestal staat er een standaard tekst over TLS, maar dit hoeft niet altijd de oorzaak van het probleem te zijn. Bekijk daarom de informatie onder het standaard bericht, daar staat de specifieke reden vernoemd waarom jouw e-mail niet verzonden kan worden.

Stap 6

Controleer of jouw account goed is ingesteld. Bekijk algemene instellingen waarmee je je e-mailadres instelt op je laptop, computer of mobiel. Je kunt ook jouw e-mailprogramma (zoals Outlook, Thunderbird of Windows Mail) verwijderen van je apparaat en vervolgens opnieuw installeren. 

Stap 7

Heb je je e-mailprogramma opnieuw geïnstalleerd, maar krijg je nog steeds een melding? Bekijk dan wat je bij welke melding het beste kunt doen:

  • Je krijgt een melding waarin staat “Ongeldige aanmeldgegevens” of “Authenticatie problemen”.

Je probeert te verzenden vanuit een ongeldige instelling. Het verzenden van e-mail kan via ons alleen vanaf het e-mailadres dat ervoor is aangemaakt of via een alias van het e-mailadres. Controleer in de accountinstellingen van jouw e-mailprogramma of je de juiste gegevens hebt ingevuld.

  • Je krijgt een melding waarin staat “Er kan geen verbinding worden gemaakt met de inkomende mailserver”.

Het programma dat je gebruikt voldoet niet aan de veiligheidseisen. Het programma moet minimaal TLSv1.2 of hoger ondersteunen. SSL3.0 en lager of TLSv1.1 en lager worden niet ondersteund. Zorg dat je jouw e-mailprogramma update of gebruik een andere e-mailprogramma.

Ervaar je hierna nog steeds problemen? Neem dan contact met ons op met helpdesk@freedomnet.nl. Omschrijf daarin zo duidelijk mogelijk het probleem en stuur ons ter verificatie alvast wat gegevens mee, zoals je @freedom e-mailadres, postcode en huisnummer en het 06-nummer dat bij ons bekend is. We kunnen dan gelijk jouw account erbij pakken, mocht dat nodig zijn.