Naar de inhoud Naar het menu

Sommige zenders geven zwart beeld, wat moet ik doen?

Controleer de storingspagina voordat je aan de slag gaat om te kijken of er een storing bij ons bekend is.

In sommige gevallen kan het voorkomen dat bijvoorbeeld de eerste ca. 10 zenders zwart beeld geven en het overgrote deel van de overige zenders wel beeld geven. Dit komt vaak door het ontbreken van het multicast signaal richting de televisieontvanger. Er zijn verschillende zaken die dit kunnen veroorzaken:

  • Een switch die geen IGMP-snooping ondersteunt. Haal deze tussen de FRITZ!Box en televisieontvanger weg en sluit de televisieontvanger direct bekabeld aan. Is de storing dan weg? Dan ondersteund je switch IGMP-snooping niet goed en zul je een andere switch moeten gaan aanschaffen. We hebben goede ervaringen met de switches van Netgear. Er zijn voldoende andere switches die ook goed werken, maar daar hebben we geen ervaring mee.
  • Multicast verkeer komt niet door de modem/router heen. Bij het gebruik van een eigen modem is het nodig om deze correct in te stellen. Gebruik hiervoor de instellingen op deze pagina.
  • Andere apparaten in het netwerk kunnen ook zorgen voor problemen. Koppel deze van het netwerk af, zodat je alleen de televisieontvanger op de modem aangesloten hebt. Zet bij voorkeur ook het draadloze netwerk op de modem uit.

Niet opgelost met deze pagina? Kijk dan eens op de community van Freedom om te zien of je het antwoord daar kunt vinden. De community leden helpen je graag verder en mogelijk kun je zelf ook andere Freedom klanten ondersteunen. Wat daarbij helpt is als je de volgende informatie al bij de hand hebt:

  • Wat ervaar je precies?
  • Welke foutmeldingen krijg je in beeld te zien?
  • De datum en tijd waarop het plaatsvond.
  • Op welke zender.
  • Met welke manier van televisie kijken: Live televisie, opnames, begin gemist, televisie gemist, pauzeren, etc.


Vond je deze helpdesk-pagina nuttig?

Let op: we kunnen niet reageren op het bericht dat je hier achterlaat. Heb je een vraag of ontvang je graag een reactie? Stuur dan een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl.